About Me

Moja fotografija
Medpodjetniški Izobraževalni Center
Novo mesto, Slovenia
Ogled mojega celotnega profila

Spremljevalci

sreda, 15. september 2010

PODJETNIŠTVO IN PODJETNIK

V slovarju slovenskega knjižnega jezika je pojem podjetništvo opredeljeno kot prizadevanje za dosego čim večjega finančnega uspeha (rezultata) ob prisotnosti tveganja. Podjetništvo je odločilno za obstoj podjetja, saj brez podjetnosti večina organizacij ne bi mogla delovati.

Podjetništvo je proces iskanja ali ustvarjanja poslovnih priložnosti ter njihovo izkoriščanje, neodvisno od virov, s katerimi podjetnik trenutno razpolaga. 
Podjetnik je osrednja figura v ekonomiki. To lahko trdimo tudi za kmetijstvo. Podjetnik je posameznik, ki pravočasno in gibko identificira priložnosti, zbere potrebne vire, izpelje praktičen akcijski načrt in požanje nagrado.
 Značilnosti podjetnika so da: 
Þ    Daje pobudo v kombiniranju prvin poslovnega procesa s ciljem izdelati blago,
Þ    Sprejema temeljne odločitve, ki zadevajo usodo podjetja,
Þ    Sprejema riziko, za kar je nagrajen z dobičkom in
Þ    Oblikuje poslovne organizacije in uvaja nove izdelke in tehnike.

Poglede na podjetnika in podjetništvo lahko razdelimo v tri sklope.

Prvi sklop je značilen zlasti za ekonomiste, ki se ukvarjajo predvsem s kaj. Zanima jih kaj se dohaja v ekonomskem sistemu, ko podjetniki opravljajo svojo funkcijo. Gledajo predvsem kakšen je njihov neto učinek na delovanje ekonomskega sistema. Temeljna enota analize v tem primeru je podjetniška funkcija in njen učinek na ekonomski sistem.

Drugi je značilen za raziskovalce s področja sociologije in psihologije , ki se ukvarjajo s podjetnikom kot posameznikom. Te skupine raziskovalcev ne zanima , kaj se dogaja, ko so podjetniki v akciji, zanima jih zakaj počno to kar pač počno. Jedro in temeljna enota analize je posamezno človeško bitje s svojo individualno zgodovino, izkušnjami, motivacijo, cilji, vrednotami, idejami. Psihologija se ukvarja s tem na ravni posameznika, sociologija znotraj vrednostnega in statusnega družbenega okvira.

Tretja skupina podjetnikov se je vse bolj uveljavila od druge polovice sedemdesetih let. Ta skupina meni, da ni dovolj samo oblikovati podjetniško stvarnost, ampak je potrebno v tej stvarnosti tudi aktivno delovati. To pomeni, da morajo teoretske osnove ponuditi tudi orodja za to, da bi podjetniki lahko čim uspešnejše opravljali svojo podjetniško funkcijo. Zato se pri tej skupini vedno pojavi vprašanje kako. Pomembna je tudi analiza značilnosti podjetnega upravljanja. Lahko govorimo o managerjih, ki delajo v organizacijah oziroma podjetjih.

Manager usmerja človeške in materialne vire ter vodi delo organizacije (podjetja, kmetijskega gospodarstva). Managerji ne opravljajo vseh del, ampak samo tista, ki so pomembna za uspešno delovanje podjetja.

Pojem manager se nanaša na razne vrste managerjev in njihovih opravil. Managerji so lahko vodje oddelkov, služb, projektov, mojstri, nadalje preddelavci, nadzorniki, direktorji, ravnatelji, upravitelji, vodje kmetijskih gospodarstev, predsedniki itd. 
Management pomeni planiranje, organiziranje, vodenje in kontroliranje dela v podjetju, oziroma vseh nalog, ki jih zaposleni opravljajo. Manegement je usklajevanje nalog in dejavnosti za dosego postavljenih ciljev. Lahko ga opredelimo tudi kot ustvarjalno reševanje problemov, ki se pojavijo na področju planiranja, organiziranja, vodenja in pregledovanja razpoložljivih virov pri doseganju ciljev poslanstva in razvoja podjetja.

Management je mentalna (miselna, intuitivna, občutena) dejavnost ljudi v organizacijskem sistemu. Je ključni podsistem v podjetju, ker usmerja in povezuje vse druge podsisteme. V tem smislu management vsebuje: 

Þ    Koordinacijo človeških, materialnih in finančnih virov s cilji podjetja,
Þ    Povezovanje podjetja z zunanjim okoljem in odzivanje na potrebe družbe,
Þ    Razvijanje organizacijskega vzdušja, kar pomaga doseči individualne in skupne cilje,
Þ    Učinkovito opravljanje nalog kot so: opredeljevanje ciljev, načrtovanje, pridobivanje virov, organiziranje, izvajanje, spremljanje, kontroliranje,
Þ    Izpeljevanje različnih poslovnih dejavnosti razvojne, informacijske in odločitvene  narave.

Bistveno za manegement je, da iz  relativno med seboj povezanih virov dejavnosti, oblikuje sistem, ki ima natanko opredeljen(e) cilj(e).

0 komentarji: